Algemene info

Beroepscode, wet Big, privacy, geschillen regeling etc.

(De onderstaande informatie kunt u ook vinden via deze link)

Vragenlijsten

Een onderdeel van de behandeling is het invullen van een of meerdere vragenlijsten, omdat uw behandelaar wil meten hoe effectief uw behandeling is. De behandelaar wil bijvoorbeeld weten of u tevreden bent over het therapeutische contact, hoe de therapie verloopt en of uw klachten daadwerkelijk verminderen. Om dit te meten kan uw behandelaar verschillende vragenlijsten gebruiken. De meting (het invullen van vragenlijsten) wordt in vaktermen ROM genoemd, een afkorting van Routine Outcome Monitoring. In de onderstaande download kunt u er meer over lezen.

Kwaliteitsstatuut

Elke BIG-geregistreerde ggz-professional met een eigen praktijk is verplicht een kwaliteitsstatuut te hebben, waarin u kunt lezen hoe de behandelaar de kwaliteit van zijn/haar praktijk heeft geregeld. De zorgaanbieder moet het kwaliteitsstatuut publiceren op zijn/haar website of ter inzage leggen in de praktijk.

Het door de zorgaanbieder ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat hij/zij ervoor zorgt dat:

  • de juiste hulp
  • op de juiste plaats
  • door de juiste zorgprofessional
  • binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk

wordt geleverd.

Regelgeving en beroepscodes

Onderaan deze pagina vindt u de belangrijkste regelgeving voor de geestelijke gezondheidszorg. De beroepscode voor psychologen kunt u vinden onder deze link.

Uw privacy – informatie voor cliënten

Cliëntenfolder 2017

Cliëntenfolder 2017 (Engelstalig)

Informatie voor clienten over ROM

Beroepscode voor psychotherapeuten

Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)

Zorgverzekeringswet (besluit zorgverzekering)

Wet BIG

Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

Met ingang van 1 januari 2017 is een nieuwe klachten- en geschillenregeling van kracht in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz).

LVVP-klachtenregeling

Een cliënt bespreekt zijn klacht in eerste instantie met zijn behandelaar, maar soms is dit lastig of hij krijgt onvoldoende gehoor. In dat geval kan de cliënt contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Omdat het voor vrijgevestigde ggz-professionals ondoenlijk is om per praktijk een eigen klachtenfunctionaris aan te stellen, maakt de LVVP gebruik van de professionele klachtenfunctionarissen van Klacht&Company, waar cliënten van LVVP-leden een beroep op kunnen doen. Deze klachtenfunctionarissen zijn zodanig getraind dat zij -naast de eerste klachtopvang- tevens een bemiddelende rol kunnen spelen bij de klachtafhandeling.
Klachtafhandeling met behulp van de klachtenfunctionaris

Om tot een efficiënte klachtafhandeling te komen, verzoeken wij u eerst het klachtformulier in te vullen, dat u hier kunt downloaden. U mailt het vervolgens ingevuld naar LVVP@klachtencompany.nl, waarna een van de beschikbare klachtenfunctionarissen z.s.m. contact met u opneemt. U kunt hen telefonisch bereiken via 088-2341606.

Mocht u alvorens een klacht in te dienen vragen hebben over tarieven en regelgeving, dan kunt u in eerste instantie terecht bij het LVVP-bureau via 030-2364338 of via j.janssen@lvvp.info of t.ruijl@lvvp.info.

Geschillencommissie voor vrijgevestigde ggz-praktijken

In laatste instantie krijgt de cliënt de mogelijkheid om zijn klacht aan een onafhankelijke geschillencommissie voor te leggen die een bindende uitspraak doet, ook over een eventuele schadeclaim tot in ieder geval € 25.000. De cliënt krijgt hiermee een extra keuzemogelijkheid aangereikt, naast de gang naar het tuchtcollege of de burgerlijk rechter. LVVP-leden zijn aangesloten op De Geschillencommissie Zorg in Den Haag, waar een speciaal portaal is ingericht voor cliënten van vrijgevestigde ggz-aanbieders (gz-psychologen, psychotherapeuten, klinisch (neuro)psychologen en psychiaters). Deze Geschillencommissie voor Vrijgevestigde ggz-praktijken is digitaal bereikbaar via deze link en per post via Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

Het tuchtrecht

Op grond van de Wet BIG vallen gz-psychologen, psychotherapeuten en klinisch (neuro)psychologen ook onder het tuchtrecht en kunnen klachten tegen hen worden ingediend bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Regionale Tuchtcolleges
Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (Noord-Holland, Utrecht)
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
telefoon 088-3712500

Wkkgz klachtenregeling LVVP